Fundacja Przyjaciele Martynki

  • Hanna Michalska

Ewolucjonistyczna teoria motywacji i jej kliniczne zastosowanie

Miło nam zaprosić czytelników publikowanych przez nas książek na ostatnie seminarium organizowane przez Fundację Przyjaciele Martynki. Seminarium odbędzie się w Poznaniu w dniu 27 czerwca w godzinacj 17.00 do 19.00 w Biurowcu Delta na ul. Towarowej 35.

Seminarium poprowadzą dr Benedetto Farina i dr Fabio Monticelli.

Czytaj więcej

  • Hanna Michalska

porywy serca

Warto ich słuchać, nawe jeśli na początku wydaje się, że się przegrywa...

Fundacja Przyjaciele MArtynki powstała z potrzeby serca, na początku było ciężko, ale spełniła swe zadanie. Dlatego też funkcjonuje do końca lipca tego roku.

Od sierpnia dzieło rozpoczęte przez FUndację Przyjaciół Martynki kontynuować już będzie Fundacja Wspierania Rozwoju Psychoterapii Poznawczo - Ewolucjonistycznej, by pomagać skrzywdzonym dzieciom potrzebna jest też wiedza, nie tylko poryw serca.

Czytaj więcej

  • Hanna Michalska

Trauma -interpodmiotowość - rezyliencja - międzynarodowa konferencja

Zasługą teorii przywiązania Bowlbiego jest stworzenie mostu pomiędzy tym, co wewnątrzypsychiczne a tym, co stanowi relacyjną rzeczywistość podmiotu, co też otwiera możliwość dialogu pomiędzy różnymi szkołami psychoterapii.

Podejście poznawczo-ewolucjonistyczne opierające się na ewolucjonistycznej teorii motywacji (integrującej również teorię przywiązania) stanowi bazę do analizy relacyjnej rzeczywistości podmiotu i procesów wewnątrzpsychicznych tak typu bottom up, jak i top down.

Czytaj więcej

  • Hanna Michalska

Stres, trauma, samotność w biegu życia - międzynarodowa konferencja

Zapraszamy serdecznie na konferencję, którą współorganizujemy z SWPS https://www.swps.pl/nauka-i-badania/konferencje/19589-stres-trauma-samotnosc-w-biegu-zycia

Zaś w 2020 zapraszamy na kolejną konferencję, którą organizujemy, tym razem w Gdańsku, na której przedstawimy - oprócz teorii Liottiego oczywiście - rewizję koncepcji Petera Fonagiego odnośnie mentalizacji, czyli o ufności/nieufności epistemicznej i porównaniu z Control Mastery Theory Weissa na temat patogennych przekonań. 

W 2015 roku w Rzymie odbył się kolejny Kongres, który zawsze ma ten sam początkowy człon w nazwie: "Przywiązanie i trauma", wystąpił Peter Fonagy, który wygłosił odczyt na temat: "Ufność epistemiczna, rezyliencja i opór na zmianę w psychoterapii". 

Spróbujemy udowonić tezę, iż zaburzenia posttraumatyczne, tudzież samotność pojawia się  wówczs, gdy system przywiązania zawodzi. Na psychoterapię wówczas przekłada się to tak, iż tę epistemiczną ufność trzeba, by pacjent odzyskał, więc zgodnie z teorią Liottiego, psychoterapeuta powinien bardzo uważać, by nie aktywować systemu przywiązania pacjentta.

Czytaj więcej

  • Hanna Michalska

Ciało, które się uczy - seminarium z Eleną Simonetta

Uwaga, zmianie uległy daty seminarium, pierwsze seminarium odbędzie się 7 czerwca, datę drugiego podamy wkrótce. Nie uległy zmianeie godziny od 18.30 do 20.30.

"Ciało, które się uczy" - zapożyczyliśmy od tytułu książki Eleny Simonetta, psychologa, psychoterapeuty, psychotraumatologa, psychologa rehabilitacji psychiatrycznej, europejskiej konsultantki EMDR, terapeuty sensomotorycznego.

Począwszy od analizy wieloczynnikowej trudności w uczeniu się, ukazuje w niej jak aspekty poznawcze tych trudności powinny zostać określane i opisywane za pomocą terminu, który lepiej go wyraża: dysgnozja.

Ścisły związek dysgnozji z traumatycznymi konsekwencjami stylów przywiązania lękowego i zdezorganizowanego prowadzi badaczy do ujmowania dysgnozji często jako prawdziwej trudności w uczeniu się, i jako jednej ze strategii kontrolujących, które ze swej strony są sposobami przystosowania się do traum przywiązaniowych.

Czytaj więcej

  • Hanna Michalska

Interpersonalne systemy motywacyjne a przymierze terapeutyczne - szkolenie

UWAGA 

Osoby zainteresowane bardziej praktycznym przybliżeniem tego, jak analiza aktywności interpersonalnych systemów motywacyjnych sprawdza się w pracy psychoterapeutycznej, dlaczego tak ważny w trakcie sesji jest aktywny (tak u pacjenta, jak i u terapeuty) system parytetowej współprcy

zapraszamy 29 czerwca na warsztatowe spotkanie z

dr Fabio Monticellim i prof. Benedetto Fariną

Warsztaty odbędą się

w Siedzibie Wydziału Zamiejscowego SWPS w Katowicach, ul. Techników 9,

w godzinach od 9.00 do 13.30.

Koszt warsztatów to 250 zł (wpłata do 30 maja) 300 zł (wpłata do 15 czerwca)

Zapisy przez formularz kontaktowy (zakładka "Kontakt")

 

 

Miło nam ogłosić program nowego szkolenia dotyczącego psychoterapii poznawczo - ewolucjonistycznej i przymierza terapeutycznego. Mamy nadzieję, że szkolenie może ofiarować psychoterapeutom - niezależnie od ich orientacji psychoterapeutycznej- cenne wskazówki do rozumienia procesu terapeutycznego i narzędzia, które będą pomocne w ich pracy psychoterapeutycznej.

Szkolenie jest wprowadzeniem do kolejnego szkolenia o przymierzu terapeutycznym konstruowanym w oparciu o system motywacyjny parytetowej współpracy, który w największym stopniu przyczynia się do wzrostu zdolności metapoznawczych (które Fonagy nazywa zdolnościami mentalizacji), możliwości jego załamania się w trakcie psychoterapii i jego przywracaniu. Pierwsze szkolenie o konstruowaniu przymierza terapeutycznego planowane jest na wiosnę 2020 r.

Szkolenie o systemach motywacyjnych jest też wprowadzeniem do szkolenia będącego wprowadzeniem do Master Control Theory, czyli psychoterapii opartej o plan pacjenta wg. Weissa.

Czytaj więcej

  • Hanna Michalska

syntonia w rozwoju i w psychoterapii - seminarium online

 

O seminarium, czyli poniekąd o THE BOSTON CHANGE PROCESS STUDY GROUP

 

„Milcząca rewolucja” – termin wprowadzony przez Arnolda Coopera (2004) – dobrze opisuje znaczenie przejścia od psychologii monopersonalnej do psychologii bipersonalnej.

W latach czterdziestych i pięćdziesiątych XX wieku nastąpił powrót do podejścia bipersonalnego (z którego jak wiadomo wycofał się Freud zaprzeczając znaczeniu realnych relacji w powstawaniu zaburzeń określanych wówczas jako histeria): psychologia relacji z obiektem (m.in. Winnicott, Fairairn, Guntrip). W Stanach Zjednoczonych zaś interpersonalna szkoła Sullivana, a także Edgara Levinsona. Ich uczniowie: Stephen Mitchell, Jay Greenberg, Levis Aron, Irvin Hoffman, Philip Bromerg, Donnel Stern, Darlen Ehrenberg, Jessica Benjamin i in. jeszcze większy nacisk kładli na podejście bipersonalne – ewolucja, która znana jest jako „szkoła relacyjna”.

W odmienny sposób Heinz Kohut i jego następcy podkreślali rolę realnego wpływu psychoanalityka na pacjenta, niezależnie od znaczenia interpersonalnego.

Inni, jak Thomas Ogden, Patrick Casement, James McLaughlin, Owen Renik ukazywali bipersonalną naturę terapii.

Innym aspektem tego ruchu jest kładzenie nacisku na „tu i teraz” tego, co dzieje się w gabinecie terapeutycznym.

Badania z psychologii rozwojowej określane mianem nurtu "Infante research" nie tylko zrewolucjonizowały wiedzę z psychologii rozwojowej, zwłaszcza w odniesieniu do najwcześniejszych kompetencji relacyjnych noworodka, miały też ogromne znaczenie w konceptualizacji relacji terapeuta-pacjent opracowanej przez BCPSG. Obserwacje Johna Bowlbiego podkreślały znaczenie tego, co rzeczywiście dzieje się w relacji pomiędzy rodzicami a dziećmi. Prace badawcze przedstawicieli nurtu infante research (badaczy wywodzących się z nurtu psychoanalizy jak Louis Sander, Gerald Stechler, Daniel Stern, Karlen Lyons-Ruth, Beatrice Beebe, T. Berry Brazelton, Robert Emde, Edward Tronick). Istotny był też wkład Teorii Systemów Dynamicznych (TSD) (Ester Thelen i Linda Smith) w rozumienie pary terapeuta – pacjent jako systemu dynamicznego, który podlega zmianom zgodnie z zasadami TSD.

W interaktywnej wymianie między pacjentem a terapeutą - zgodnie z wynikami badań tej grupy - znaczenie mają: interpodmiotowość, aspekty niejawne komunikacji oraz znaczenie intencji jako pierwotnego organizatora wymiany interaktywnej, niejawna wiedza relacyjna, wzajemna regulacja, syntonizacja itd.

Na seminarium postaramy się zaś przybliżyć problematykę znaczenia syntonizacji tak w relacji rodzic – dziecko, jak i terapeuta – pacjent, a dodatkowo syntonizację interpersonalnych systemów motywacyjnych (zwanych też przez Liottiego systemami neurobilogicznymi) w interakcji pomiędzy dwoma podmiotami. 

Czytaj więcej

  • Hanna Michalska

Trauma i dysocjacja w świetle teorii przywiązania, wskaźniki, diagnoza, terapia

 

 

 

UWAGA

Po dłuższej przerwie miło nam poinformować o tym, że wznawiamy cykl seminariów na ten temat. Seminaria wzbogacamy o to, co nowego do tej dziedziny wniosła teoria Porgesa

Seminaria będą o tym, co dzisiaj uznaje się za traumę chroniczną, albo złożoną i nowych podejściach terapeutycznych do jej terapii.

O nowych datach seminariów on line, które planujemu na jesień br. poinformujemy wkrótce, przedstawimy też nowych prowadzących. 

 

 

 

 

Odtworzenie seminarium prowadzonego 6 czerwca przez dr Giovanni Tagliavini. 

 

Odbędą się on line i poświęcone będą zdefiniowaniu tego, jakie sytuacje mogą być potencjalnie traumatyczne, kiedy uruchamiają one mechanizmy traumatyzacji oraz przedstawienie tych mechanizmów. Mówić będziemy o tym, co nowego w zrozumienie traumy i dysocjacji oraz samego przywiązania wnosi teoria poliwagalna Porgesa. Mówić będziemy o symptomach wczesnej traumy relacyjnej (i dlaczego system motywacyjny przywiązania jest tak ważny) w kryteriach diagnostycznych DSM5, wskaźnikach traumatyzacji; dysocjacji i jej formach, terapii skoncentrowanej na ciele i opartej na mentalizacji. 

Czytaj więcej

  • Hanna Michalska

Trauma a interpodmiotowość

 SEMINARIUM POWTÓRZYMY 21 CZERWCA W GODZ. 20.30 DO 22.00

(ponieważ seminarium będzie krótsze o 30 min, jego cena stosownie wynosi 75 zł)

 

Kolejne seminarium online poświęcone problematyce traumy - tym razem w świetle teorii poliwagalnej, teorii przywiązania i ewolucjonistycznej teorii motywacji  - odbędzie się 14 czerwca godzinach od 20.00 do 22.00.

Cena seminarium to 100 zł.

Na seminarium obowiązuje wcześniejsza rejestracja, formularz rejestracyjny dostępny jest 

Zaś mówić na nich będziemy o

Interpodmiotowości, traumie i rezyliencji

1.Rys historyczny i definicje

Przejście od psychologii monopersonalnej do bipersonalnej. Trauma i rezyliencja a rodzina

2. By zrozumieć traumę warto poznać:

a) Liotti’s model (trauma i rezyliencja w świetle teorii przywiązania)

b) teorię poliwagalną Porgesa

c) koncepcję okna tolerancji

d) Definicję sytuacji potencjalnie traumatycznej → (podmiotowość, interpodmiotowość) i tego, kiedy prowadzi do psychopatologii, kiedy zaś do rezyliencji 

e) teorię dysocjacji strukturalnej van der Harta (którą omówi na osobnych seminariach dr Alessia Tomba)

Czytaj więcej