Statut
STATUT
FUNDACJI PRZYJACIELE MARTYNKI
Tekst jednolity
I Postanowienia ogólne
§ 1
1. Fundacja Przyjaciele Martynki, zwana dalej Fundacją, ustanowiona przez Hannę Michalską zwanego dalej fundatorem, aktem notarialnym sporządzonym przez notariusza Justynę Blandzi w kancelarii notarialnej w Poznaniu, ul. Mielżyńskiego 18/5, w dniu 17 maja 2012 r. działa na podstawie przepisów prawa polskiego oraz niniejszego statutu.
2. Fundacja nie jest związana z żadnym wyznaniem.
§ 2
Fundacja ma osobowość prawną.
§ 3
Siedzibą fundacji jest miejscowość Templewo, gm. Bledzew
§ 4
Nadzór nad Fundacją sprawuje minister właściwy do spraw zabezpieczenia społecznego.
§ 5
Terenem działalności Fundacji jest obszar Rzeczpospolitej Polskiej, przy czym w zakresie niezbędnym dla właściwego realizowania celów może ona prowadzić działalność także poza granicami Rzeczpospolitej Polskiej.
Fundacja może dla celów współpracy z zagranicą posługiwać się tłumaczeniem nazwy
w wybranych językach obcych.
Fundacja ma prawo posługiwać się logo.
II Cele i zasady działania Fundacji
§ 6
Celem Fundacji jest działanie na rzecz następujących zadań pożytku publicznego:
- wspierania rodzicielstwa, wszelkich form pieczy zastępczej i opieki nad dzieckiem;
- działalności na rzecz rodziny, macierzyństwa, rodzicielstwa, upowszechniania i ochrony praw dziecka;
- pomocy społecznej, zwłaszcza wsparcia psychologicznego, w tym pomocy rodzinom i osobom w trudnej sytuacji życiowej oraz wyrównywania szans tych rodzin i osób;
- nauki, szkolnictwa wyższego, edukacji, oświaty i wychowania;
- wypoczynku dzieci i młodzieży, zwłaszcza po ACE – niekorzystne doświadczenia dziecięce i po traumie prostej i kompleksowej;
- promocji i organizacji wolontariatu;
- ratownictwa i ochrony ludności;
- ochrony i promocji zdrowia, zwłaszcza psychicznego dzieci i młodzieży oraz ich opiekunów;
- działalności na rzecz integracji i reintegracji zawodowej i społecznej osób zagrożonych wykluczeniem społecznym; przeciwdziałanie wszelkim formom wykluczenia społecznego, w szczególności dyskryminacji ze względu na płeć, wiek, światopogląd, status ekonomiczny, pochodzenie i orientację psychoseksualną;
- działalność wspomagająca, w tym działalność edukacyjna, szkoleniowa i informacyjna skierowana do rodzin biologicznych i nie biologicznych, opiekunów i wychowawców, dzieci i młodzieży, organizacji pozarządowych, przedstawicieli administracji państwowej i samorządowej oraz wszelkich innych podmiotów;
- przeciwdziałanie patologiom społecznym w tym problemom alkoholowym, narkotykowym, nikotynowym oraz agresji i przemocy w rodzinie, kazirodztwu, pedofilii i pornografii dziecięcej;
- działanie na rzecz aktywności społecznej oraz promowanie postaw demokratycznych i obywatelskich;
- rozwój poradnictwa, edukacji i informacji obywatelskiej.
§ 7
Fundacja realizuje swoje cele poprzez:
- Dyskusje, prelekcje, szkolenia na temat psychologicznych aspektów wspierania prawidłowego rozwoju dzieci i młodzieży w ich środowiskach rozwoju;
- Wspieranie kompetencji osób i podmiotów, które wchodzą w relacje z dzieckiem (rodzice biologiczni, rodzice zastępczy, rodzice adopcyjni, opiekunowie i kuratorzy, ośrodki interwencji kryzysowej, policja, biegli sądowi, lekarze, pracownicy ośrodków konsultacyjno – diagnostycznych, psychologowie i psychoterapeuci, ośrodki adopcyjne, pracownicy społeczni, nauczyciele, wychowawcy oraz grupy rówieśnicze);
- Ochronę praw dziecka do prawidłowego rozwoju w każdych warunkach poprzez uwrażliwianie w/w środowisk na uwarunkowania psychospołecznego rozwoju dzieci i młodzieży;
- Propagowanie postaw prorodzinnych poprzez szerzenie i utrwalanie pozytywnego nastawienia do przysposobienia poprzez działalność wydawniczą, informacyjną, informatyczną, działalność badawczą oraz szkoleniową;
- kształtowanie pozytywnego stosunku oraz postaw, przełamywanie uprzedzeń, stereotypów wobec znaczenia biologicznej oraz pozabiologicznej relacji dzieci i młodzieży ze znaczącymi dla nich dorosłymi oraz rówieśnikami;
- organizowanie działalności psychoedukacyjnej (szkoleń) dla profesjonalistów stykającymi się w swej pracy z rodzicielstwem adopcyjnym; wspieranie kompetencji opiekuńczych nad dzieckiem;
- skupianie wokół idei Fundacji przedstawicieli świata nauk społecznych, profesjonalistów oraz organizacji pozarządowych w kraju i za granicą;
- prowadzenie wszelkiej działalności naukowej, badawczej; organizację szkoleń, seminariów i warsztatów;
- prowadzenie działalności publicystycznej, informacyjnej i wydawniczej, a także kampanii medialnych przy zastosowaniu różnych środków przekazu;
- organizację akcji i kampanii społecznych, zgromadzeń publicznych oraz wystaw i koncertów, spotkań, warsztatów, wykładów;
- materialne wsparcie osób fizycznych i prawnych;
- organizacja wymian międzynarodowych o charakterze integracyjnym i edukacyjnym;
- współpraca z administracją rządową i samorządową oraz organizacjami pozarządowymi, ze związkami zawodowymi oraz z ruchami obywatelskimi posiadającymi oraz nie posiadającymi osobowości prawnej;
- wspieranie inicjatyw ustawodawczych.
§ 8
Dla osiągnięcia swych celów Fundacja może wspierać działalność innych osób i instytucji zbieżną z jej celami.
§9
Fundacja ma prawo prowadzić odpłatną i nieodpłatną działalność statutową oraz działalność gospodarczą. Decyzję o prowadzeniu przez Fundację działalności gospodarczej podejmuje Zarząd Fundacji w drodze uchwały.
III Majątek i dochody Fundacji
§ 9
Majątek Fundacji stanowi jej fundusz założycielski w kwocie 1000,00 złotych (słownie tysiąc złotych) oraz inne mienie nabyte przez Fundację w toku jej działania.
§ 10
Dochody Fundacji pochodzić mogą w szczególności z:
- dochodów z praw autorskich oraz praw pokrewnych,
- darowizn, spadków, zapisów,
- dotacji i subwencji oraz grantów,
- dochodów ze zbiórek i imprez publicznych,
- dochodów z majątku Fundacji,
- dochodów z działalności gospodarczej.
§ 11
1. Dochody pochodzące z dotacji, subwencji, darowizn, spadków i zapisów mogą być użyte
na realizację celów Fundacji tylko z poszanowaniem woli spadkobierców lub donatorów.
2. W sprawach przyjęcia darowizn i dziedziczenia oświadczenia wymagane przepisami prawa składa Zarząd Fundacji.
W przypadku powołania fundacji do dziedziczenia jej Zarząd składa oświadczenie o przyjęciu spadku z dobrodziejstwem inwentarza.
IV Władze Fundacji
§ 12
1. Władzami fundacji są:
Zarząd Fundacji.
V Zarząd Fundacji
§ 13
Zarząd Fundacji składa się z od 1 do 3 osób powoływanych przez fundatora na 4 – letnią kadencję.
Jeżeli z upływem kadencji nowy skład osobowy Zarządu nie jest powołany, dotychczasowy Zarząd pełni wszystkie funkcje do chwili objęcia ich przez nowy Zarząd. W razie zmian
w składzie Zarządu w ciągu kadencji okres pełnienia funkcji przez nowo powołanych członków kończy się z upływem kadencji całego Zarządu.
Funkcję członka Zarządu można pełnić przez więcej niż jedną kadencję.
Członkami pierwszego składu Zarządu są:
1. Hanna Michalska – Prezes Zarządu.
Zarząd może dokonać zmiany Prezesa Zarządu zwykłą większością głosów przy obecności przynajmniej dwóch trzecich członków Zarządu.
Członkostwo w Zarządzie ustaje w skutek śmierci, pisemnej rezygnacji z członkostwa
lub odwołania przez fundatora.
Członkami Zarządu nie mogą być osoby skazane prawomocnym wyrokiem za przestępstwo
z winy umyślnej.
Zarząd Fundacji w całości lub jego poszczególni członkowie mogą być odwołani przez fundatora przed upływem kadencji w drodze uchwały.
§ 14
- Zarząd kieruje działalnością Fundacji i reprezentuje ją na zewnątrz.
- Do zadań Zarządu należy w szczególności:
- uchwalanie rocznych planów działania Fundacji oraz planów finansowych,
- uchwalanie regulaminów,
- sprawowanie zarządu majątkiem Fundacji,
- ustalanie wielkości zatrudnienia i wysokości środków na wynagrodzenia pracowników Fundacji,
- przyjmowanie darowizn, spadków i zapisów, subwencji i dotacji,
- występowanie z wnioskiem w sprawie zmian statutu Fundacji, połączenia z inną Fundacją oraz likwidacja Fundacji,
- podejmowanie decyzji we wszelkich sprawach nie przekazanych do kompetencji innych organów.
- Posiedzenia Zarządu Fundacji odbywają się w miarę potrzeb nie rzadziej niż raz na kwartał.
- Zarząd podejmuje uchwały zwykłą większością głosów. W razie równej ilości głosów rozstrzyga głos Prezesa Zarządu. Do ważności uchwał wymagana jest obecność na posiedzeniu lub uczestnictwo w głosowaniu pisemnym większości jego członków.
- Uchwały Zarządu mogą być podejmowane na jego posiedzeniach lub w formie głosowania pisemnego, o ile wszyscy członkowie Zarządu wyrażą zgodę na tę formę głosowania.
- O posiedzeniu muszą być powiadomieni wszyscy członkowie Zarządu.
- Do zwoływania posiedzeń Zarządu uprawniony jest każdy członek Zarządu.
- Zarząd może powoływać pełnomocników do kierowania wyodrębnioną sferą spraw należących do zadań Fundacji.
- Prezes Zarządu Fundacji oraz inni członkowie Zarządu mogą być zatrudnieni.
- Zarząd co roku, do dnia 30 maja, zobowiązany jest przedkładać fundatorowi roczne sprawozdanie z działalności Fundacji.
§ 15
- Zarząd Fundacji może powołać Radę Naukową Fundacji, jako swoje ciało doradcze, złożoną z osób skupionych wokół idei Fundacji.
- Rada Naukowa składa się z od 1 do 3 osób powoływanych przez fundatora na 4 – letnią kadencję tożsamą z kadencją Zarządu.
- Osoby powoływanie do Rady Naukowej powinny posiadać doświadczenie w dziedzinach związanych z realizacją celów statutowych Fundacji lub innych dziedzinach pomocnych w funkcjonowaniu Fundacji.
- Rada Naukowa współdziała z Zarządem w celu realizacji statutowych celów Fundacji i jej rozwoju.
- Rada Naukowa może wybrać ze swojego grona Przewodniczącego, który organizuje pracę Rady Naukowej i przewodniczy jej posiedzeniom, oraz Sekretarza.
- Posiedzenia Rady Naukowej odbywają się w miarę potrzeb.
- Posiedzenia Rady Naukowej zwołuje Zarząd Fundacji lub Przewodniczący Rady Naukowej, zawiadamiając o tym pisemnie pozostałych członków Rady Naukowej.
- W posiedzeniach Rady Naukowej mają prawo uczestniczyć z głosem doradczym członkowie Zarządu Fundacji.
- Członkom Rady Naukowej może przysługiwać zwrot uzasadnionych kosztów i wynagrodzenie na zasadach określonych w art. 20 pkt 6 lit. c ustawy o działalności pożytku publicznego i wolontariacie.
- Pierwszymi członkami Rady Naukowej Fundacji są:
- Dr Antonio D'Andrea
- Dr Marco Chistolini
VI Sposób Reprezentacji
§ 16
1. Oświadczenia woli w imieniu Fundacji składa prezes Zarządu lub prezes Zarządu łącznie z członkiem Zarządu.
VII Zmiana Statutu
§ 17
Zmian w statucie Fundacji dokonuje fundator w drodze uchwały za zgodą Zarządu Fundacji. Zmiany statutu mogą dotyczyć celów, dla realizacji których Fundacja została ustanowiona i określonych w akcie założycielskim. W przypadku śmierci fundatora, powyższych zmian dokonuje Zarząd Fundacji.
VIII Połączenie z inną fundacją
§ 18
1. Fundacja może się połączyć z inną fundacją dla efektywnego realizowania swoich celów.
2. Połączenie z inną fundacją nie może nastąpić, jeżeli w jego wyniku mógłby ulec istotnej zmianie cel Fundacji.
§ 19
W sprawach połączenia z inną Fundacją właściwy jest Zarząd, przy czym jego decyzje zapadają w drodze jednomyślnej uchwały i dla swej skuteczności wymagają zatwierdzenia przez fundatora. Zgoda ta nie jest wymagana w przypadku śmierci fundatora.
IX Likwidacja Fundacji
§ 20
1. Fundacja ulega likwidacji w razie osiągnięcia celów, dla których została ustanowiona
lub w razie wyczerpania się jej środków finansowych i majątku.
2. Likwidatorów Fundacji powołuje i odwołuje Zarząd fundacji.
§ 21
Decyzję o likwidacji podejmuje Zarząd w drodze jednomyślnej uchwały, która w celu wywołania skutków prawnych wymaga zatwierdzenia przez fundatora. Zgoda ta nie jest wymagana w przypadku śmierci fundatora.
§ 22
Środki finansowe i majątek pozostały po likwidacji Fundacji mogą zostać przeznaczone mocą uchwały Zarządu na rzecz działających w Rzeczpospolitej Polskiej fundacji o zbliżonych celach.